Vilken färg ska jag ha i mitt företag?

Kort sammanfattning

Kort sammanfattning 

Att välja rätt färg och grafisk profil för ditt företag är avgörande för att skapa ett starkt varumärke och attrahera kunder. Färger väcker känslor och förmedlar budskap, medan en grafisk profil ger enhetlighet och professionalitet. Genom att noggrant överväga din målgrupp, bransch och budskap kan du skapa en visuell identitet som lyfter ditt företag och ger dig en konkurrensfördel.

Står du inför att starta ett nytt företag eller göra om den grafiska profilen och designen på företaget? Eller så kanske du förstår att du bör göra det efter att ha läst det här inlägget. För faktum är att ca 73% av köpbesluten i en butik faktiskt baseras på det visuella.

Studier visar att det tar ca 10-30 sekunder för en person att skapa sig ett intryck från det man ser. I vissa fall så kort tid som några hundradelar. Tänk bara på hur du agerar på t ex Instagram. Då ägnar du knappar 10-30 sekunder per bild, du scrollar vidare mycket fortare än så. Färger och intryck är nära sammankopplade och du bör se över din logotyp, dina färger och andra element på din hemsida, e-mail, butik, osv för att se hur de överensstämmer med kunden eller gästens intryck.

Vad betyder färgerna?

Färger spelar en stor roll i våra liv. En del i hur vi upplever färger härstammar från grottmänniskornas tid och våra instinkter för fara, som t ex att rött, gult och orange (eld) används i varningssymboler och skyltar. Läs mer om hur våra sinnen uppfattar färger och andra intryck i vårt inlägg om sensory marketing.

Röd

Färgen röd förmedlar mod, passion, ungdomlighet. Det stimulerar dessutom aptiten och fångar människors uppmärksamhet. Det är en färg som ofta används vid nedsatt pris (tillsammans med orange och gul som ligger nära i färgskalan). Den röda färgen höjer pulsen hos människor och är starkt kopplad till eld och fara.

Exempel på varumärken som har rött som dominant färg i sin logotyp:

  • Coca Cola
  • H&M
  • ICA
  • Hemköp
  • Netflix
  • Lego
  • Colgate
  • Norwegian
  • Marlboro
  • McDonald’s (även om deras “M” är gult, så används mycket rött)

Blå

Den blåa färgen signalerar styrka, pålitlighet och trovärdighet. Det är inte för inte som många företag inom bank och finans har blå som sin grundfärg. Blått skapar en känsla av pålitlighet, styrka och professionalitet. Det är dessutom mångas favoritfärg. Blått minskar faktiskt aptiten, den är alltså inte en bra färg för snabbmatskedjor.

Exempel på varumärken som har blått som dominant färg i sin logotyp:

  • Samsung
  • Skype
  • Gilette
  • Ford
  • Panasonic
  • Skatteverket
  • IBM
  • Siemens
  • Pepsi

Grön

Den gröna färgen står för lugn, tillväxt och hälsa. Den påverkar oss genom att man ska förknippa färgen och varumärket med tillväxt, hälsosamma val, naturnära och ekologiskt. Den förmedlar tillväxt och kreativitet hos varumärken som inte sysslar med kost, hälsa eller liknande.

Exempel på varumärken som har grönt som dominant färg i sin logotyp:

  • Starbucks
  • Spotify
  • Lacoste
  • Heineken
  • Android
  • Carlsberg
  • Knorr
  • Europcar
  • Qred Företagslån

Gul

Gult förmedlar positivitet, glädje och värme. Den associeras ofta med lycka, positivt tänkande och fångar både uppmärksamheten hos fönstershoppare och stimulerar den mentala processen.

Exempel på varumärken som har gult som dominant färg i sin logotyp:

  • McDonald’s
  • Snapchat
  • IKEA
  • Hertz
  • Lipton
  • National Geographic
  • Subway
  • CAT
  • DHL
  • Schweppes

Orange

Vänlighet, entusiasm och självsäkerhet är de tre ledorden för färgen orange. Den signalerar kreativitet, barnvänlighet, glädje, säkerhet och den uppmanar till handling och köp, gärna impulsiva sådana.

Exempel på varumärken som har orange som dominant färg i sin logotyp:

  • Fanta
  • Mastercard
  • Hard Rock Café
  • Firefox
  • Fiskars
  • Soundcloud
  • Timberland

Neutrala

De som inte har någon färg, utan ofta har svart eller nyanser av svart, grått och vitt som dominant färg signalerar balans, lugn och att det är premium. Svart tyder ofta på intelligens och auktoritet. Många som använder sig av neutrala färger i logotyper och kommunikation vill förmedla enkelhet, professionalitet och att de är lyxigare än andra varumärken.

Exempel på varumärken som har neutrala färger i sin logotyp:

  • Gucci
  • Audi
  • Chanel
  • Disney
  • Nike
  • Mercedes Benz
  • Louis Vuitton
  • Amazon
  • Nestlé

Flerfärgade

De som inte har bara har en färg, utan flera färger kallas för flerfärgade logotyper. Dessa förespråkar diversitet, lekfullhet, kreativitet och att de är Internetbaserade.

Exempel på varumärken som har flerfärgade logotyper:

  • Ebay
  • Microsoft
  • Google
  • NBC
  • Olympiska spelen (OS)

Vilken färg passar för just min bransch eller företag?

Det är helt upp till dig. Även om det finns många tips och teorier, så bör du, din familj, vänner och kollegor vara de som tycker till - utöver dina kunder, såklart!

  • Advokat- och juristbyråer väljer ofta en dominant färg som blå, grön eller svart.
  • Mäklare använder ofta färgglada färger, men håller sig gärna till blå och orange.
  • Revisorer har ofta blått som dominant färg, men även svart och vitt. Däremot så sticker PWC och Deloitte ut genom att ha gult och orange.
  • Företag inom tech väljer oftast blått, vitt, svart och rött.
  • Inom detaljhandeln dominerar den röda färgen. Det är en färg som fångar vår uppmärksamhet och det är av just den anledningen som stopp-skyltarna är röda i alla länder.
  • Jord- och lantbruk brukar använda grön, brun, gul och röd. Ofta naturfärger och nyanser.

Vilken färg ska jag ha på mina knappar?

“Min grundfärg är blå, så jag kör på en nyans av blå. Den ser riktigt klädsam ut och smälter verkligen in i designen!”

Konverteringsoptimerare och marknadsförare världen över skakar just nu sina huvuden och suckar tungt…

Ställ dig frågan: “Vad vill jag med mina knappar?”. Är det att ingen ska klicka på dem och att de ska smälta in i designen så är det helt rätt att ha samma färgskala som din dominanta grundfärg. Vill du däremot att dina knappar ska få besökaren eller kunden att agera och konvertera, så bör du tänka om. Nedan listar vi några teorier och tips på hur du ska tänka.

Grön vs. Röd

Många studier och s.k. “A/B-tester” visar att grön och röd knapp presterar olika bra beroende på kund, miljö och övriga färger på sidan. Det går inte att säga att du alltid ska använda röd knapp för att det signalerar fara och väcker uppmärksamhet eller grön knapp för att grön är en trygg och förtroendeingivande färg. Allting handlar om att du måste göra egna A/B-tester på varje landningssida, e-mail och annat ställe där du väljer att ha en viss färg på en knapp. Kom ihåg att ta volym med en nypa salt, även om ett mail skickas till 5 000 personer, så kanske det bara öppnas av några hundra och går det verkligen att dra slutsatser på en så liten volym? Är det en landningssida, så bör du låta den testas under en längre tid just för att få upp en större volym av besökare.

The Big Orange Button

En gammal regel är att använda BOB, Big Orange Button, för att få personer att se din knapp och konvertera.

180-gradersregeln för komplementfärg

Angie Schottmuller är världskänd inom konverteringsoptimering och tog sig an att hitta den bästa komplementfärgen. Det ledde fram till The Clockwork Conversion Color Test.

Vi kan kalla den för 180-gradersregeln. Det går ut på att placera ut din dominanta färg på färgskalan (färghjulet) och dra en linje genom origo (mitten) till motsatt sida av hjulet och - Voíla! Nu har du din komplementfärg!

Bild: Conversionista

Är din grundfärg röd så bör du välja en ljusblå komplementfärg, är din grundfärg grön så bör du välja en rosa eller lila komplementfärg, osv. Den här metoden gör att dina knappar kommer att sticka ut mer och förhoppningsvis leda till högre konvertering.

3 snabba tips

  1. Reservera en färgzon till knappar.
  2. Använd en “ren” färg till knappar. Undvik nyanser med inslag av svart, vitt och grått.  
  3. Använd nyanser, skuggor, och toner i den övriga designen av hemsidan, e-mails och annan kommunikation.

Storlek på din CTA-knapp (Call-To-Action)

Storleken spelar också in på din knapp. Större behöver inte alltid betyda bättre, men tänk på att inte gömma undan dina knappar och ha för liten storlek på texten och på själva knappen. Tänk också på att göra hela knappen klickbar, framför allt för besökare som kommer från mobiler och surfplattor där vi klickar med fingrar, och inte med samma precision som med muspekaren på datorn.

Placering av din knapp eller formulär

Placering och position av din knapp spelar också en stor roll i hur konverteringen kommer att bete sig. Se över storlek och placeringar för dina rubriker, texter, bilder, filmer och knappar. Led besökarens öga till knappen eller det du vill att besökaren ska fokusera på.

(Bild: Coetail.com)

I det här exemplet har vi ett objekt som pekar mot knappen. Det funkar lika bra med pilar som kan leda ögat mot en knapp, formulär eller ett pris som du vill framhäva.

Här är ett exempel där en person tittar på formuläret som ska fyllas i. Det ligger i människans beteende att titta dit en annan person tittar och därför kan det här vara ett sätt att använda bilder och formulär på ett effektivt sätt.

Tips för dina knappar (Call-To-Action)

  • Rätt storlek på knapp och text.
  • Välj ett typsnitt som är lätt att läsa.
  • Testa din copy, d v s texten i knappen, både genom A/B-test och användartester. Fråga familj, vänner och kollegor.
  • Kontrast. Vit text på gul bakgrund är ingen god idé.
  • Rätt placering och position. Göm inte undan knappen, men placera den inte heller för tidigt innan besökaren vet varför han eller hon ska klicka på den.

Testa, testa och testa!

Även om det finns mycket som är sunt förnuft och lågt hängande frukt, så bör du alltid testa din teorier och förändringar. Se till att ta beslut baserade på data och analys, snarare än magkänsla och grupptryck.

Lycka till med företagandet!
/Teamet på Qred

Källor och inspiration:
Expertvalet om färger
Expertvalet om varumärkesidentitet
Dagensanalys om färger