Vi vill inte på något sätt diskriminera någon med den här artikeln. Endast lyfta att det finns problem och lösningar på arbetsmarknaden när det kommer till män och kvinnor.
Få kvinnor startar eller driver företag. Endast en dryg fjärdedel av alla företag som startas i Sverige, startas av just kvinnor. I vissa län är den siffran så låg som att endast 1 av 6 företagare är kvinnor. Vi ska inte gå in för mycket på anledningarna, men vi kan tänka oss att det är ett tuffare klimat för kvinnliga företagare och att det känns tryggt att vara anställd om man t ex vill bilda familj. Tingsryd, Vetlanda och Bjurholm är exempel på kommuner där över 90% av företagarna är män. Jämfört med Vaxholm, Danderyd, Jokkmokk och Lidingö som toppar listan för antal kvinnliga företagare där nästan 30% är kvinnor. Är du verksam inom en bransch som t ex frisör- och skönhet, kroppsvård, mode och design eller liknande så är chansen större att du kan attrahera fler kvinnor än män till ditt företag.
Besök skolor och utbildningar
Ett enkelt och ofta uppskattat sätt att få kvinnor, eller män för den delen, att söka sig till ditt företag eller bransch är att nå ut tidigt i deras liv. Undersök om skolor och utbildningar önskar att ta emot dig för en kort föreläsning eller som deltagare på någon mässa eller event. Då kan du träffa unga prospekts som kanske väljer att börja arbeta hos dig efter sin examen eller som extrajobb under studietiden.
Att vara förälder
Det viktigaste för de flesta människor är att veta att arbetsplatsen är flexibel. Framför allt när det kommer till att vara eller att bli förälder. Läkarbesök under arbetstid och flextid för hämtning och lämning ses som positiva delar i valet av arbetsplats. En annan del kan vara den ekonomiska där en del arbetsgivare har program för att främja lojalitet. Har du varit anställd under ett år så kan du t ex få en procent av din lön betald av arbetsgivaren, utöver det man får i föräldrapenning (SGI).
Skriv en attraktiv jobbannons
När du ska tillsätta en position i ditt företag bör du självklart inte endast utgå efter kön, utan att hitta en person som kan passa in i rollen. Det finns däremot några saker som många menar skiljer män och kvinnor emellan när det kommer till hur man läser av en jobbannons.
- Beskriv inte rollen för ingående
Lägg inte in för många kunskapskrav eller meritkrav för att göra rollbeskrivningen för bred. Många kan se det som en kravlista som man inte når upp till. - Mjuka värden
Lyft fram mjuka värden i annonsen för att göra den mer attraktiv. Om arbetet innebär mycket samarbete med kollegorna - lyft fram det!
Tex: “Vill du arbeta med sociala och glada kollegor som har kul på jobbet? Utöver det positiva klimatet lägger vi fokus på fortbildning och roliga after works. Det är prestigelöst att arbeta här och alla får känna sig delaktiga i vad som händer i företaget.” - Undvik “krav-ord”
Försök hålla dig från ord som innebär krav eller listor över krav. Måste de finnas med, så bör du anstränga dig för att göra det mer lättsamt eller väga upp med fler mjuka delar. Ord som resultatorienterad eller ambitiös bör ersättas med mjukare värdeord. - Andra kanaler
Istället för att bara lägga upp tjänsten på jobbsökarsajter eller dylikt kan det vara en god idé att publicera tjänsten på kanaler som Facebook, Instagram, LinkedIn, etc. - 70/30-regeln
I din annons bör ca 70% handla om företagets värderingar, ledarskap och kultur. Ca 30% bör tillägnas delen om kompetens, erfarenhetskrav, meritkrav och arbetsuppgifter.
Tips! Läs mer i artikeln Att anställa för att växa
Diskrimineringslagen
Är du företagare så vet du mycket väl om hur mycket lagar och regler det finns som du måste förhålla dig till. Lägg då till datum för tillstånd, inbetalning av skatter och avgifter, så har du fullt upp. Diskrimineringslagen är en lag som är bra att ha koll på när du ska skriva din platsannons och driva ditt företag. Läs mer om Regler om diskriminering i platsannonser.
Lycka till med ditt företagande!
Teamet på Qred