Affärstrender

Kort sammanfattning

Trender kommer ofta i något. Ibland upplever man små förändringar åt gången, och ibland kommer allt på samma gång. Speciellt de senaste två åren kan vi se stora jämförelser med hur vi brukade driva företag, till hur vi driver dom idag, vilket kan bero på hur våra egna behov och attityder har förändrats under Corona-pandemin. 

Med det gör vi en liten inblick på hur affärs trenderna har ändrats och hur vissa företag lärt sig (eller inte lärt) sig simma med strömmen. 

Hembeställning har aldrig varit enklare

Oavsett vad du ska handla kan du idag enkelt beställa det hem direkt till din dörr. Idag är det allt fler butiker som väljer att helt driva en webshop online istället samtidigt som fysiska butiker minskar, just för att det är billigare att driva, så företagare kan - som sagt tidigare - arbeta hemifrån. Fler butiker blir helt enkelt som Amazon. Det är bekvämt och det funkar!

Men det är inte bara e-handeln som växer. Hemleverans av mat är också en märkvärdig trend som satt fart i Sverige. Via appar som foodora eller Ubereat har svenskarna kunnat njuta av köpa hem varma, färdiglagade maträtter som pizza, sushi - you name it - från restauranger runtom i landet. En legend som man inte allt för länge sedan bara hört om från amerikanska filmer.

Ökandet av webbinarier

Trots att webinarer egentligen har funnits ett flertal år var det under pandemin som företag såg den stora potentialen och började ta det på större allvar. Detta för att det i princip blev omöjligt för företag att kunna marknadsföra sig själva på samma sätt som tidigare, speciellt inom B2B, vilket gjorde det betydligt svårare att konvertera nya kunder och hålla presentationer. 

De senaste två åren däremot har både användandet och deltagandet av webbinarier stigit med 162% och blivit en kärna i marknadsföring och försäljningscykeln för företag. En studie visar att 60% av de som arbetar inom marknadsföring deltar i webinarier för att förbättra sitt eget innehåll. 

Zoom till exempel, som idag är en välkänd video-konferens app som använts världen över just för att den kan ta emot många användare samtidig t, har upplevt en enorm tillväxt på ungefär 369% under de senaste åren som pandemin påbörjade och har inte saktat ner än så länge!

Smidigare betalning- och finanslösningar 

När var det sist du betalade med cash egentligen i sverige? 

De senaste åren har Fintech-sektorn vuxit rejält, och trots att de är en relativt ny bransch har de skapat mycket konkurrens för stora banke och andra finansföretag finansföretag. Nu dyker nya finanslösningar, tjänster och produkter upp hela tiden.

När var det sist du betalade med cash egentligen i sverige? idag är det allt vanligare att man gör göra direkta betalningar med hjälp av telefonen (eller smartklockan) via Apple Pay eller Google Pay. Detta för att slippa behöva ta ut bankkortet ur plånboken varje gång. Numera kommer även dessa med chip. Många kreditkortsutgivare har också sin egen app där du enkelt betala och samla alla räkningar på samma ställe. Sedan är det så klart svårt att glömma hur enkelt det är att föra över pengar till varandra via appar som Swish, eller Paypal. 

Men förutom betalningslösningar så har fintech-bolag bidragit till att skapa fler tjänster för större marknader, till exempel via företagslån eller företagskort som tidigare endast var möjligt för större företag från storbanker. På Qred arbetar med jämt med dessas frågor för att hjälpa småföretag att växa. Hos kan du känna dig trygg att ansöka om flexibla hjälpmedel så att ditt företag kommer på banan redan idag. 

Distansjobba - det nya normala 

Jobba hemma eller på kontoret? Det den frågan man höra allt often nu för tiden. 

Sedan pandemin kom igång beslutade många företag att stänga kontoren helt och därmed fick samtliga anställda jobba hemifrån. Frågan som oftast ställdes då var om det skulle fungera - skulle det gå att få mycket gjort då?

Idag är de flesta av Sveriges befolkning vaccinerade och det är fritt fram att komma tillbaka till kontoret och arbeta, men många har fortfarande valt att stanna hemma. Det är nu helt normalt att välja att jobba på distans. Företag använder sig därför numera av digitala hjälpmedel som till exempel Google Meet. Microsoft Teams, eller Slack. för att kommunicera med kollegor. Därför behövs heller inte interna möten, eller möten med andra företag hållas på plats på samma sätt som tidigare

Podcast och ljud underhållning

Samtidigt som musik, film och serier blivit lättare att komma åt genom olika streamingtjänster så är det ljud underhållning som många pratar om nu, framförallt podcasts, och andra pratprogram. Folk är helt enkelt betydligt mer intresserade av att lära sig saker och lyssna på diskussioner samtidigt som profiler och företag får en plattform att tala med sin publik, vilket podcasts ger möjligheten till.

Den växande efterfrågan för ljud underhållning har också hjälpt öppnat dörrarna för nya branscher, som Clubhouse eller Facebook Audio rooms där folk kan livestreama intressanta diskussioner med andra lyssnare och sprida mer information om sina produkter live för sina kunder.

Implementera affärs trenderna i ditt företag 

Nu kanske du undrar om någon av dessa affärstrender går att implementera i ditt egna företag? 

Ja naturligtvis! Nedan hittar du några tips att tänka på när hur vissa av dessa affärstrender kan implementeras i ditt företag

  • Gör butiken vänlig för e-handel - öppna en webshop!
  • Boosta din restaurang-business med hemleverans - bli partner med foodora!
  • Starta en podcast,  live audio room eller en Youtube kanal för extra marknadsföring
  • Hitta ett bra verktyg för att kommunicera med kollegor - t ex Slack eller Google Meet


Är det några andra affärstrender du märkt av som vi missat? Hör av dig till oss så lägger vi till det!

Lycka till med företagandet!

/ Felix