Så marknadsför du din butik - 5 enkla tips

Har du en fin butik och fantastiska produkter men försäljningen går lite trögt? Du är inte ensam! Men för att ta dig ur den här situationen kan det vara viktigt att se över vad du gör för marknadsföring. Kan du dra ned på någon dyr post som t ex annonsering i papperstidning för att istället lägga krutet på den digitala marknadsföringen? Hur som helst följer här fem handfasta tips på hur du kan marknadsföra din butik bättre och därmed öka din försäljning.

1. Google My Business

Det bästa sättet att synas när någon söker efter dig eller det du erbjuder är att skapa en profil i Google My Business. Där kan du lägga till information som gör att den potentiella köparen klickar till din hemsida eller ringer upp dig. Fördelarna med Google My Business är många. Här är några:

- Öppettider
- Adress
- Vägbeskrivning
- Telefon
- Hemsida
- Inbjudande bilder
- Recensioner

När du har lagt till dessa saker så kan någon som gör en lokal sökning hitta till ditt företag. På så sätt säkerställer Google att det inte bara är de stora bjässarna med stora budgetar som vinner köparens gunst i söket. Bra, va?

2. Recensioner

Det är inte längre bara kvalité på själva produkten och priset som styr nutidens köpare. Recensioner spelar en stor roll i var en köpare väljer att gå. I recensioner kan man som köpare få reda på värdefull information om leveranstid, om kundservicen var bra, etc. Du kan läsa mer om detta i vårt tidigare blogginlägg om recensioner.

3. Lämna rabatt till familj, släkt och vänner

De kommer att handla av dig och sprida budskapet vidare genom sociala medier, recensioner och gamla klassiska mun-mot-mun-metoden. Varför inte lämna en rabatt till någon som gör en recension?

4. Google Adwords

Är du en fena på digitalt eller samlas dammet på din dator? Lugn, att komma igång med Google Adwords är enkelt! När du ändå har skapat din Google My Business så kan du skapa annonser och med små medel buda på sökord som rör din verksamhet. Liten budget? Välj sökord som är väldigt nischade och nära köp för just det du erbjuder.

5. Sociala medier

Det börjar bli uttjatat men det är där kunderna är. Börja med organiska inlägg och lägg sedan en slant på annonser när du känner dig mogen för det. Har du produkter som inte är för dyra i inköp så kan du alltid ta kontakt med s.k influencers som kan hjälpa dig att marknadsföra dina produkter på sina kanaler. Men det är klart, de allra största kräver höga ersättningar och kan vara svåra att få. Välj några stycken med 5-10.000 följare och erbjud dem en produkt mot att de lägger ut ett inlägg och taggar ditt företag. På så sätt så bygger du även din egen följarskara och äkta följare är de bästa följarna!

Nu har du fått 5 handfasta tips för att marknadsföra din butik. Känns det som ett helt nytt språk så kan du få hjälp i vår ordlista för marknadsföring. Läs fler inlägg om hur du kan lyckas som företagare i vår blogg. Lycka till med företaget!

//Teamet på Qred

Dela inlägget