Calle tog sig en sista titt i spegeln. Har han verkligen valt rätt skjorta? Han bytte om igen - för fjärde gången den här förmiddagen.
🗓️ Det är tisdag förmiddag och Calle har ett inbokat möte hos banken. Egentligen hade han behövt jobba, men det här var viktigt. Om han fick ett lån skulle företaget kunna köpa in fler varor, renovera butiken och anställa en till medarbetare under högsäsongen.
När han hade kommit på att företaget hade behövt ett litet tillskott av kapital började han med att kolla med sin bank. De kunde ta emot honom nästa vecka om han skickade in balans- och resultatrapporter, affärsplan och några andra dokument.
- Eller så kan du ta med dokumenten till mötet, sa bankmannen på telefon.
Med de utskrivna rapporterna och dokumenten under armen gick Calle mot bilen för att köra de sju kilometrarna från hemmet till banken. När han kom fram blev han irriterad över att han var tvungen att betala för parkeringen utanför banken.
Väl inne på banken fick han vänta nästan 15 minuter på bankmannen. Han var sen. Efter att ha utbytt några artighetsfraser och fått en kopp kaffe satte de sig ned vid ett mötesbord. Det kändes kalt och krystat i rummet.
- Du kan väl presentera affärsplanen och lite nyckeltal för mig, frågade bankmannen.
⏳ Efter en timmes presentation och utfrågning hade Calle fått fram att han önskade ett lån på 150 000 kr och gärna betalar av under något år eller två.
De skiljdes åt och bankmannen bad om att återkomma när de hade kollat på företagets siffror och gjort en kreditbedömning.
⌛ Nästan en vecka senare ringer bankmannen tillbaka. Han och hans team skulle vilja ha lite fler kompletterande uppgifter av Calle. Innan han avslutade samtalet frågade han om Calle var intresserad av fakturaservice, men Calle har inga större fakturor att belåna. Dessutom var det inte det han ville ha. Han vill ha ett företagslån för att kunna investera inför högsäsongen, inte löpande finansiering av hans fakturor. Bankmannen har missförstått hans situation.
😴 Några dagar senare, efter helgen, hör bankmannen återigen av sig till Calle. Den här gången via mejl där han undrar om Calle kan lösa någon form av säkerhet för lånet för att kunna höja lånebeloppet. Det kan inte Calle. Han äger varken lägenheten han bor i eller bilen han kör. Bankmannen muttrar om räntor, bankens risker och att han får be om att återkomma.
- Jag kanske kan få till ett undantag, säger bankmannen auktoritärt.
📆 Någon dag senare ringer bankmannen för att ses. Där meddelar han att banken inte kan ge ut ett lån av den storleken till företaget. De pekar på att företaget inte har varit aktivt särskilt många år och att Calle inte kunde erbjuda någon säkerhet för lånet. Däremot kan banken erbjuda tjänster för Calles privatekonomi som placering av aktier och fonder.
Calle är tillbaka på ruta 1. Besviken över att ha hoppats och dagdrömt om att få lånet går han mot sin bil. När han sätter sig i förarsätet för att vrida om nyckeln ser han den. Parkeringsboten. Den gula lappen som alla människor har lärt sig att hata. Nu är han riktigt irriterad och förbannad.
Väl inne i butiken sätter sig Calle på kontoret, Googlar “företagslån” och skummar igenom sökresultaten. Han struntar i att klicka på Lendos annons, det är ju ändå bara en mellanhand.
Han klickar in på Qred i de organiska sökresultaten och gillar det han läser om en fast månadsavgift och att lånet saknar bindningstid. Han gör en ansökan. Det tar bara någon minut och när han är klar går han för att slå på kaffet. När kaffet är klart får han ett samtal på sin mobil. Det är Molly, en av Qreds företagsrådgivare, som ringer för att tacka för ansökan och ställa några kompletterande frågor. Hon berättar att de har tittat på företaget och att allting ser bra ut. De kan erbjuda Calle de 150 000 kronor som han behöver för att genomföra sina planer.
- Du kan dessutom betala tillbaka lånet tidigare, direkt efter din högsäsong, utan att behöva betala något extra för att du har löst lånet i förtid, berättar Molly.
Calle tar emot offerten på både sms och mejl. Allting ser bra ut och han signerar med mobilt BankID. Nästa morgon tar Calle fram mobilen för att kolla sitt konto. Där finns pengarna från Qred.
⏱️ Tid är allt! Qred förvandlade bankens månad till en dag. Dessutom gjorde Qred det på ett smidigt sätt där en 100% digital process, med flera automatiserade steg och algoritmer, gjorde att Calles företag fick sina pengar på mindre än 24 timmar.