Att få din kund att handla av dig kan vara lättare sagt än gjort. Den som försöker vara för påtryckande och säljig kommer nog snart märka att det inte är någon vidare lyckad strategi.
I det här inlägget ska du får lära dig mer om försäljning. Men vi vill samtidigt tipsa dig om våra tidigare inlägg. Tips och länkar till dessa hittar du längre ned i inlägget...
Merförsäljning och att sälja till befintliga/återkommande kunder
Att bara fokusera och lägga all sin energi på nya kunder kan vara ett bra sätt för att skapa snabb tillväxt. Däremot så kommer det ganska snart att synas i både resultat och recensioner att du inte tar hand om dina befintliga kunder. Se därför till att finnas där för dina befintliga kunder och få dessa att bli återkommande kunder. Det viktigaste är att du har koll på dina kunderna köpresor och kan förstå var i kundresan de befinner sig för att erbjuda bästa möjliga service.
Tips! Läs inlägget om Kundens Köpresa
Ömsesidighet
Om du börjar med att ge något kan det betyda att kunden känner att man är skyldig att ge något tillbaka. Ger du dessutom något exklusivt och personligt känner sig kunden speciell och utvald.
En nöjd kund är en återkommande kund
Ett sätt att få nöjdare kunder kan vara att producera innehåll som matchar din kunds beteende online. Ett annat sätt kan vara att ha en kundtjänst i världsklass!
Tips! Läs inlägget Få nöjdare kunder
Rätt paketering kan vara avgörande
Paketering är en helt egen vetenskap och har utvecklats något enorm genom åren. Det kan vara för att skydda innehållet mot yttre påverkan eller för att förhöja känslan av produktens värde. Visste du t ex att parfymtillverkare skapar själva flaskan innan man skapar rätt doft till paketeringen?
“Skuldbelagd shopping” som rationaliseras
Det är inte sällan som vi känner lite skam efter ett köp, t ex ett par skor som man egentligen inte behöver. Då kan det vara vanligt att inför sig själv eller sin partner rationalisera beslutet för att det ska kännas bra i magen. “De var ju på rea!” eller “Jag fick det här på köpet!” är vanliga uttryck för att bli kvitt skuldkänslorna efter ett köp. Vanliga frågor som kan komma är vad skorna kostade från början eller varför man behövde köpa just den produkten eller tjänsten när man egentligen sparar till något speciellt.
Hur fungerar människor, beteenden och försäljning?
Se filmen för att få en pedagogisk bild av hur du kan använda, inte utnyttja, människors beteenden för att sälja mer.
ABC - Always Be Closing
Att använda sig av den här strategin i försäljning innebär att man alltid ska avsluta ett sälj. Från lead till kund ska försäljaren vara påstridig och aldrig släppa taget om sin lead förrän kunden har handlat. Never be closing är ett annat begrepp som syftar till att låta kunden berätta när hen är redo att ta nästa steg. Ett tecken på köpvilja? Kanske. Men hur vet man att kunden vet vad nästa steg är? Därför kan den taktiken fall på sitt eget grepp, snarare än hjälpa dig till nästa sälj.
13 tips för att få kunden att köpa av dig
- Priset
Det pris som du har satt på din produkt eller tjänst måste kunna rättfärdigas på något sätt. Är du billigast på marknaden? Några kanske väljer dig av just den anledningen, medan andra undrar varför du är så billig. Prissättning är något som kan vara klurigt både i B2C och B2B. Ta reda på vad dina konkurrenter har för pris och se vad du kan göra för att sälja mer. Ska du höja eller sänka priset? Ska du förändra (läs: förbättra) produkten, tjänsten elle erbjudandet?
Ett företag som sålde kurser sålde helt okej. När de höjde priset med några tusen kronor ökade antalet anmälningar och vinsterna sköt i höjden. Ett kaxigt drag som inte är applicerbart på allas situationer, men just det här företagets kurser och pris kommunicerade att det var kurser i världsklass eftersom att de var så dyra. - Jämför inte pris - jämför med något HELT annat
Vill du inte fokusera på priset kan du jämföra ditt pris med något annat, som t ex en kaffe latte eller något som är billigare eller kostar lika mycket som det du erbjuder.
“Vår produkt X kostar lika mycket som en kaffe latte på stan.” - Gratisprover
Låt kunden få prova din produkt eller tjänst gratis för att uppmuntra till köp. Det kan vara allt från smakprover till demos av någonting. - Pengarna tillbaka
“Prova i 30 dagar. Är du inte nöjd så får du pengarna tillbaka!” Någon form av öppet köp och garanti att få pengarna tillbaka är vanligt vid dyrare köp. De flesta tycker att det är jobbigt och krångligt att skicka tillbaka en produkt. Andra tycker att det är pinsamt. Får du däremot för många returer, så lär det vara något fel på antingen produkten eller erbjudandet. - Bonus och “på köpet”
Du får inte säga att något är gratis om det kräver att någon måste köpa något annat. Därför kan du använda begrepp som “på köpet” eller “bonus” om man får något på köpet om man genomför ett annat köp.
Du minns väl den berömda cykeln på köpet..? - Tidsbegränsade erbjudanden
Lek med tidsbegränsade reor och sänk priset under en bestämd period. Testa med 10-14 dagar och se om det funkar. - Introduktionserbjudande
Låt kunden få prova på något innan hen bestämmer sig. Som t ex en prenumeration eller ett abonnemang. - Kuponger eller rabattcheckar
Det är vanligt att lokala tidningar och postutskick skickar med kuponger till lokala restauranger, frisörer, butiker, etc. Testa det du också! - Utförsäljning eller lagerrensning
“Mid-season sale” har blivit ett vedertaget begrepp inom försäljning. Kommunicera att allt ska bort för att skapa känslan av att det är riktigt låga priser. - Relationsrabatt
Ge en befintlig eller återkommande kund ett riktigt bra pris eller erbjudande. Då kommer hen att bli en ambassadör för dig och ditt företag. - Exponentiell rabatt
Ju mer du handlar för, desto större blir rabatten. As simple as that! - Sista chansen!
Annonsera en prishöjning för att få kunder att handla innan höjningen - förutsatt att du faktiskt kommer att höja priserna. - Avbetalning eller att skjuta fram betalning
För större köp kan det verkligen hjälpa att erbjuda delbetalning eller att kunna skjuta fram betalningen, t ex till efter jul. Det här har också visats sig ha en positiv inverkan på vad man faktiskt köper. Istället för att köpa den lite billigare varianten, så köper man ofta en lite dyrare modell eller variant bara för att det inte känns som farligt med delbetalning.
Lycka till med företagandet!
/Teamet på Qred